Bil
|
Perkara
|
Huraian
|
Panduan
Pelajar
|
1
|
Perancangan
ü Jadual Kerja
ü Objektif Kajian
ü Penentuan Kaedah
Kajian
|
Perancangan LENGKAP, TEPAT, REALISTIK
|
§ Tajuk: Kajian
tentang guna tanah untuk penanaman
padi di Kampung Tanah Liat,
Bukit Mertajam, Pulau Pinang
§ Terangkan dengan
lengkap jadual kerja
§ 6 objektif yang
mempunyai kata kerja (menghuraikan, mencari, mengenalpasti dll.) Rujuk m/s 7
§ 3 kaedah umum
(3.1,3.2 , 3.3) nama tempat
§ 3 kaedah khusus
(3.4,3.5,3.6) nyatakan tempat dan
guna tanah
§ 3 kaedah (huraikan bagaimana
kaedah tersebut) (kaedah realistic)
|
2
|
Proses Awal
Mengumpulkan maklumat dari pelbagai sumber:
ü Temubual/
pemerhatian/rujukan
ü Draf peta lakar
ü Faktor
ü Kesan
ü Cadangan
|
KAEDAH RELEVAN,
MENYATAKAN SUMBER
Data maklumat RELEVAN, ASLI
|
§ Minimum 3 kaedah
§ Minimum 3 bahan
setiap kaedah
§ Soal selidik (
nama, alamat, solan mudah dan pilihan jawapan)
§ Bukti dilampirkan
(BAHAN-BAHAN YANG BERKAITAN SAHAJA)
§ Pemerhatian (letak
gambar) atau catatan
|
3(a)
|
Latar belakang ciri fizikal dan budaya
|
Jelaskan dengan TEPAT
|
§ Hurai ciri-ciri
fizikal dan budaya merujuk kepada peta topo
§ Mesti ada: kawasan
mana? Kg apa? negeri ? bentuk muka bumi? Pola? Menulis merujuk kepada guna
tanah…..
|
3(b)
|
(i) Peta Lakar
ü Tajuk
ü Simbol peta
topografi
ü Petunjuk
ü Arah mata angin
ü Bingkai
|
Dibina BETUL< RELEVAN< LENGKAP
|
§ Cetak peta google n
drafkan kawasan dengan letak simbol
|
(ii) Tafsiran
|
LENGKAP. TEPAT, RELEVAN
|
§ Hubungkait CF dan
CB
§ Fokus kepada
tafsiran gunan tanah (cara menulis ayat)
|
|
3(c)
|
Faktor
ü Fakta
ü Huraian
ü Contoh
|
Kenalpasti 1 jenis guna tanah UTAMA ,
FAKTOR
|
§ Gua tanah Sebelum
atau semasa
§ Masa akan datang
TAK BOLEH
§ PANDUAN PEMILIHAN:
1.
Lihat dominan (paling besar)
2.
Ada kesan, tahu cadangan penyelesaian
3.
Bukan aktiviti atas air
4.
Bukan laut
5.
Permukaan tanah
|
3(d)
|
Kesan
ü Fakta
ü Huraian
ü Contoh
|
Hurai dengan TERPERINCI, JELAS, TERATUR,
ASLI
|
§ Kesan Kepada Alam
Sekitar BUKAN KEPADA MANUSIA
§ Tanih, Udara, Air,
Hutan, Haiwan/ Hidupan Liar (TUAHH)
§ Ditulis dengan
jelas , mendalam
§ Kesan di kawasan
kajian , terangkan dengan merujuk kawasan kajian
§ Pernah berlaku
§ Sedang berlaku
§ Dijangka berlaku
§ Cth: …………….
|
3 (e)
|
Cadangan
ü Fakta
ü Huraian
ü Contoh
|
Cadangan
KRITIS, TEPAT, RELEVAN
|
§ 1 kesan : 1
Cadangan atau lebih
§ 3 kesan : 3
cadangan
§ Cadangan yang
menyelesaikan kesan yang ditulis di 3(d)
§ Cth: …….
|
4
|
Pembentangan Laporan Kajian
|
Tunjukkan KEFAHAMAN YANG MENDALAM,
KEMAHIRAN terhadap kajian
MAMPU MENJANGKAUI TUGASAN
|
§ Pelbagai media spt.
Carta, model, kertas mahjung, power point (gambar, video, animasi)
§ 3-4 minit
§ Bentangkan
Keseluruhan kajian dan dapatan kajian
|
5
|
Penilaian Umum
|
Kemas, Tersusun,
Bahasa gramatis
|
|
As Environmental Technologist is offering outstanding qualification with the depth knowledge on design and technologies to consider humans health and environmental concern. Then,now as a Teacher I love to meet people and educate people. I could put a great effort with a good responsibility, and ready to learn something new all the times.
Friday, July 6, 2018
Panduan PT3 2018
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment