Saturday, December 29, 2012

Meningkatkan kelajuan menaip pelajar –pelajar Tingkatan Peralihan Bestari (PB) menggunakan Teknik Operasi Tangan Kiri & Tangan Kanan

LAPORAN KAJIAN TINDAKAN

DISEDIAKAN OLEH:
MOHD ZAKI BIN SAID
KETUA PANITIA LITERASI KOMPUTER 2011
SMK HUTCHINGS, GEORGETOWN, PULAU PINANG

PENGHARGAAN

Alhamdulillah bersyukur ke hadrat Ilahi, dengan Taufik dan InayahNya, dapat menyiapkan laporan ini dengan jayanya. Terlebih dahulu, sekalung penghargaan ditujukan kepada Pengetua sekolah, iaitu Encik Loh Chee Heng yang telah memberi garis panduan untuk memastikan kejayaan perlaksanaan kajian tindakan untuk Panitia Literasi Komputer.
Ribuan terima kasih juga kepada rakan-rakan seperjuangan yang telah memberikan nasihat dan cadangan iaitu Puan Clarina Anne Anthony, Cik Maslinda Bt. Ismail, Encik Ahmad Addi B. Ahmad Ramli dan Cin Saniyah Bt. Abdul Samad. Dengan sokongan tersebut saya dapat menghasilkan satu kaedah yang berkesan dengan mnggunakan Taknik Operasi Tangan Kiri dan Tangan Kanan.
Ucapan syabas juga ditujukan kepada semua pelajar-pelajar Peralihan Bestari (PB) yang telah menunjukkan sikap kesungguhan yang sangat tinggi terhadap aktiviti yang dilaksanakan. Akhir sekali jutaan terima kasih kepada semua pihak yang terlibat secara langsung atau tidak dalam menjayakan laporan saya kali ini. Semoga Allah yang dapat membalas segala pengorbanan kalian yang banyak membantu saya dalam menyediakan laporan kali ini. Akhir kalam, terima kasih atas segala-galanya.



ABSTRAK KAJIAN

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meningkatkan kelajuan menaip para pelajar Tingkatan Peralihan Bestari (PB) yang melibatkan 24 orang pelajar. Kajian ini dijalankan dengan harapan dapat mengatasi masalah tidak dapat menyiapkan tugasan pada masa yang ditetapkan. Dalam kajian ini, tinjauan masalah dialnakan dengan yang menggunakan beberapa instrument iaitu Ujian Pra, Ujian Kepantasan, Temubual dan Pemerhatian. Hasil tinjauan masalah menunjukkan tahap penggunaan komputer sangat rendah mengakibatkan pelajar tidak cekap menaip. Oleh demikian, dua kaedah diperkenalkan iaitu Teknik Operasi Tangan Kiri dan Tangan Kanan dijalankan, yang memerlukan pelajar menaip abjad, gabungan huruf dan gabungan nombor. Kaedah seterusnya dijalankan dengan menggunakan permainan video (game) RapidTyping yang memerlukan pelajar menaip perkataan berdasarkan paparan permainan video. Kesan daripada perlaksanaan aktiviti tersebut dapat dilihat melalui Ujian Kepantasan yang menunjukkan peningkatan bilangan pelajar yang berjaya menaip 150 perkaatan dalam tempoh masa 5 minit daripada 2 orang sebelumnya kepada 11 orang. Hal demikian, menunjukkan latihan yang berterusan dapat meningkatkan kepantasan menaip para pelajar.



ISI KANDUNGAN

Perkara                                                                                                          Muka Surat
PENGHARGAAN                                                                                                     i
ABSTRAK                                                                                                                 ii
ISI KANDUNGAN                                                                                                   iii
1.0       Refleksi P&P Yang Lalu                                                                                1
2.0       Isu Keperihatinan                                                                                            1
3.0       Objektif Kajian                                                                                               2
4.0       Kumpulan Sasaran                                                                                          2
5.0       Perlaksanaan Kajian                                                                                        2
            5.1       Tinjauan Masalah                                                                                2
            5.2       Analisis Tinjauan Masalah                                                                  3
            5.3       Perlaksanaan Tindakan                                                                       3
                        5.3.1    Teknik Operasi Tangan Kiri dan tangan Kanan (OTKTK)     4
                        5.3.2    Pengulangan Teknik OTKTK menggunakan RapidTyping    5
                       
            5.4       Refleksi Kajian                                                                                   5
6.0       Rumusan                                                                                                         6
7.0       Cadangan Kajian Seterusnya                                                                          7

BIBLIOGRAFI                                                                                                          7
LAMPIRAN A                                                                                                           8
LAMPIRAN B                                                                                                           9
               LAMPIRAN C                                                                                                           14                                                       

1.0              REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN LALU
Pada hari Isnin bertarikh 12 September 2011 yang lalu, saya telah memberikan tugasan menaip artikel majalah berdasarkan majalah komputer yang disediakan untuk mata pelajaran Literasi Komputer. Saya mendapati kebanyakan pelajar lambat untuk menyiapkan tugasan yang diberikan mengikut masa yang ditetapkan. Hal demikian, timbul tanda tanya  ”Apakah sebab kebanyakan pelajar tidak dapat menyiapakan tugasan?”.  Saya cuba membuat refleksi dan mencari punca berlakunya masalah  ini. Semasa membuat pemantauan terhadap pelajar yang membuat tugas beberapa masalah dikenalpasti seperti berikut:
                                i.            Pelajar tidak menggunakan jari yang betul semasa menaip
                              ii.            Pelajar masih tercari-cari abjad pada butang papan kekunci
2.0              ISU KEPERIHATINAN
Kajian yang dijalankan ini, lebih tertumpu kepada mencari punca dan langkah bagi mengatasi masalah dengan memperkenalkan kaedah baru supaya para pelajar dapat menaip dengan cepat. Punca masalah kelambatan menaip dikalangan para pelajar adalah berdasarkan kepada latar belakang pelajar yang tidak mempunyai kemudahan komputer di rumah dan menyukarkan pelajar menaip dengan baik. Namun demikian, kebanyakan pelajar mempunyai minat yang tinggi terhadap penggunaan komputer dan mereka perlu diajar supaya menggunakan jari dengan betul semasa menaip. Jika masalah ini tidak ditanggani, masalah kelambatan menyiaakan tugasan akan berterusan dan meraka juga akan terbawa-bawa cara menaip yang tidak cekap sehinggalah mereka tamat persekolahan. Hal ini, akan menyebabkan guru tidak dapat menjalankan lebih banyak aktiviti kepada para pelajar.

Kajian ini sangat penting  bagi mengatasi masalah ini dengan mencuba memperkenalkan kaedah menaip menggunakan Teknik Operasi Tangan Kiri Tangan Kanan (OTKTK) dan Permainan RapidTyping. Kajian ini diharapkan dapat mengatasi masalah menaip yang perlahan dikalangan pelajar Tingkatan PB. Kajian ini melibatkan seramai 24 orang pelajar yang terdiri daripada kesemua pelajar Tingkatan PB.






3.0       OBJEKTIF KAJIAN

3.1       Objektif Am
Tujuan kajian ini adalah untuk memastikan pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan mengikut masa yang ditetapkan.

3.2        Objektif Khusus
·                     Meningkatkan kecekapan pelajar menggunakan butang papan kekunci dengan menggunakan jari yang betul.
·                     Meningkatkan kepantasan menaip

4.0       KUMPULAN SASARAN
Kajian ini melibatkan 24 orang pelajar dari kelas Tingkatan Peralihan Bestari yang mempunyai pencapaian sederhana dan penguasaan Bahasa Melayu yang lemah. Para pelajar ini adalah terdiri daripada pelajar yang cekap, sederhana dan lemah dalam menggunakan alatan komputer termasuklah menggunakan papan kekunci.

5.0       PELAKSANAAN KAJIAN
Kajian dilaksanakan dengan membuat tinjauan masalah, perlaksaaan tindakan kepada kumpulan sasaran semasa kelas Literasi Komputer berlangsung dan diakhiri dengan refleksi kajian.

5.1              Tinjauan Masalah
Jadual 1: Kaedah Mengutip Data
Langkah dan Tarikh
Cara Penilaian
Kumpulan Sasaran
Tujuan
Langkah 1
19 /9/2011
(Ujian Pra)
Ujian menaip asas (10 minit)
24 orang pelajar
Mengenalpasti apakah masalah sebenarnya yang dihadapi oleh pelajar semasa menaip.
Langkah 2
19/9/2011
Temubual
24 orang pelajar
Mengenalpasti punca masalah pelajar
Langkah 3
19/9/2011
Pemerhatian
Penyelidik
Mengenalpasti punca masalah pelajar
Langkah 4
10/10/2011
(Ujian Pencapaian)
 (10 minit)
24 orang pelajar
Mengenalpasti perubahan kecekapan pelajar selepas melalui aktiviti peningkatan kecekapan.
5.2              Analisis Tinjauan Masalah
Jadual 2: Analisis Tinjauan Masalah
Langkah dan Tarikh
Cara Penilaian
Kumpulan Sasaran
Masalah Yang Dikenalpasti
Langkah 1
19 /9/2011
Ujian Pra
 (10 minit)
Ujian Kepantasan Menaip
(Rujuk Lampiran C)
24 orang pelajar
Hanya 2 orang sahaja pelajar dapat menaip melebihi 150 perkataan
Langkah 2
19/9/2011
Temubual
24 orang pelajar
a)      Sebilangan pelajar mengatakan bahawa mereka tidak mempunyai komputer di rumah
b)      Tiada pendedahan awal sebelum ini tentang cara menggunakan kesemua jari untuk menekan butang papan kekunci.
c)      Pelajar belajar sendiri menekan butang papan kekunci
d)      Pelajar lebih banyak bermain permainan video (game) daripada menaip
Langkah 3
19/9/2011
Pemerhatian
Penyelidik
Pemerhatian dilakukan sendiri oleh penyelidik untuk mengenalpasti masalah, iaitu dari segi:
a)      Penggunaan jari :
Kebanyakan pelajar tidak menggunakan kesemua jari untun menekan butang papan kekunci
b)      Kelajuan menaip :
Cara menaip pelajar sangat perlahan semasa menekana butang papan kekunci
c)      Penggunaan butang kekunci:
Pelajar tercari-cari abjad dan nombor semasa menaip.
Langkah 4
10/10/2011
Ujian Pencapaian
 (10 minit) Ujian Kepantasan Menaip
(Rujuk Lampiran C)
24 orang pelajar
11 orang daripada 24 orang pelajar dapat menaip melibihi 150 perkataan dalam masa 10 minit seperti graf yang ditunjukkan di Rajah 1



Rajah 1 : Pencapaian kajian

Berdasarkan keputusan kajian pada Rajah 1 menunjukkan, kebolehan para pelajar boleh ditingkatkan melalui kaedah ini yang dilakukan dengan masa yang singkat iaitu 210 minit. Pencapaian pelajar meningkat dengan cepat iaitu  daripada 8.33 peratus kepada 45.83 peratus berbanding jumlah sasaran 24 orang pelajar.

5.3       PERLAKSANAAN TINDAKAN

Tindakan dijalankan mengikut jadual yang di tetapkan bagi menilai keberkesanan kaedah-kaedah yang di cadangkan seperti berikut:-
Aktiviti
Tarikh
Tempoh masa
Teknik Oprasi Tangan Kiri dan Tangan Kanan (OTKTK)
19/9/2011
26/9/2011
140 minit
Pengulangan Teknik OTKTK Menggunakan Permainan Rapid Typing
3/6/2011
70 minit

5.3.1    Teknik Opreasi Tangan Kiri dan Tangan Kanan (OTKTK)
Teknik Operasi Tangan Kiri dan Tangan Kanan (OTKTK) ini diterangakan kepada pelajar dan diedarkan panduan bergambar kepada para pelajar. Papan kekunci dibahagikan kepada dua bahagaian yang melibatkan operasi tangan kiri dan tangan kanan seperi yang ditunjukkan di Lampiran A. Selain itu, butang papan kekunci juga diwarnakan supaya memudahkan pelajar mengenalpasti abjad. Pelajar diminta menaip huruf  asas selama 40 minit seperti Lampiran B . Pelajar diberi arahan supaya tidak melangkau bahagian papan kekunci operasi tangan yang bukan bahagaiannya. Guru memantau aktiviti yang dilakukano leh pelajar.

  1. Pemerhatian
Sepanjang aktiviti berlangsung pelajar menaip dengan dengan cara masing-masing, namun guru mengingtkan supaya menggunakan tangan yang betul  mengikut panduan yang ditetapkan. Terdapat ramai  pelajar yang suka melangkau operasi tangan yang bukan operasi sepatutnya. Pelajar dingatkan berulangkali supaya menggunakan tangan yang betul semasa menaip berulang kali.

  1. Refleksi
Sepanjang aktiviti berlangsung, 25 peratus pelajar takut untuk menekan butang papan kekunci apabila guru menghampiri tempat mereka menaip. Manakla sebahagian besar lagi dapat menaip tanpa melangkau operasi, tetapi tidak menggunakan kesemua jari untuk operasi menaip. Saya terfikir bahawa mereka perlu diberi banyak latihan menaip dan pelajar perlu diperhatikan supaya mereka tidak menaip sesuka hati tanpa mempedulikan operasi menaip mengikut fungsi tangan.
5.3.2    Pengulangan Teknik OTKTK Menggunakan Permainan Rapid Typing
Teknik Operasi Tangan Kiri dan Tangan Kanan diulangi lagi dengan menggunakan Permainan Rapid Typing meminta pelajar menaip abjad aras sederhana yang melibatkan perkataan.  Guru menasihatkan pelajar supaya mematuhi operasi tangan bagi memahirkan penggunaan semua jari pada butang yang betul.

  1. Pemerhatian
Sepanjang aktiviti berlangsung pelajar begitu seronok kerana Permainan Rapid Typing menarik minat mereka untuk menaip sebanyak yang boleh. Para pelajar kelihatan begitu sibuk menaip dengan berpandukan peramainan perkatan yang keluar pada paparan permainan tersebut. Sepanjang pemantauan terhdapat pelajar didapati, kesalahan menjangkau operasi pada papan kekunci sudah berkurangan apabila guru sentiasa mengingatkan mereka supaya manjalankan aktiviti secara jujur dan tidak menipu.

  1. Refleksi
Sepanjang aktiviti berlangsung, pelajar kelihatan begitu pantas manaip mengikut paparan pada Rapid Typing tersebut. Kesalahan menjangkau operasi telah berkurangan. Namun demikian, saya belum berpuast hati dengan gaya menaip mereka kerana tidak menggunakan kesemua jari untuk menaip. Saya bercadang untuk menguji kelajuan menaip mereka.

5.4       Refleksi Kajian
Keseluruhan kaedah kajian yang telah dilaksanakan di buat rumusan berdasarkan keberkesanannya dalam meningkatkan kepantasan pelajar menaip

5.4.1    Penilaian  Keseluruhan Pencapaian
Penilaian terhadap pencapai pelajar diukur melalui aspek pencapaian, pemerhatian semasa aktiviti berlansung di  makmal komputer.

                    i.            Penilaian Pencapaian Pelajar
Keseluruhannya, kecekapan pelajar dapat dipertingkatkan dengan cepat dengan 11 orang pelajar dapat menaip lebih 150 perkataan dalam masa 5 minit berbandaing hanya 2 orang sahaja. Kaedah ini, diyakini dapat mengatasi masalah kelambatan menyipakan tugasan di samping dapat meningkatkan kelajuan menekana butang pada papan kekunci.
                  ii.            Pemerhatian Terhadap Pelajar
Berdasarkan pemerhatian sepanjang aktiviti dijalankan, para pelajar menjadi lebih cekap menaip menggunakan sekurang-kurangnya enam jari kiri dan kanan semasa menaip. Cara menaip pelajar sangat baik dan tidak lagi tercari-cari abjad pada butang papan kekunci tersebut.

6.0       Rumusan
Keseluruhannya, kaedah ini amat berkesan dalam meningkatkan kelajuan menaip dikalangan para pelajar melalui kaedah OTKTK dan Permainan video Rapid Typing. Tempoh masa perlaksanaan kaedah ini juga tidak memerlukan masa yang panjang untuk melihat keberkesannya di kalangan para pelajar.



7.0     CADANGAN KAJIAN SETERUSNYA
Kaedah ini harus dijalankan kepada para pelajar yang Tingkatan Satu dan Peralihan sebagai permulaan pembelajaran dan pengajaran Literasi Komputer. Kaedah yang berbentuk permainan ini sangat berkesan sekiranya pelajar melakukannya secara pertandingan. Pelajar akan berlumba-lumba untuk menaip dengan pantas. Penggunaan perkataan atau susunan ayat dalam Bahasa Inggeris amat berkesan kerana guru-guru lebih mudah untuk mengesan kesalahan ejaan. Oleh itu, pengenalan kaedah ini juga boleh dicadangkan kepada para pelajar untuk melakukannya sendri di rumah bagi meningkatkan kecekapan menaippara pelajar.

8.0       BIBLIOGRAFI

Lifehacker. Speed up your Typing rate with RapidTyping.
            [Akses : 26 Oktober 2011]



LAMPIRAN A


 LAMPIRAN B

ASAS ABJAD / BASIC
fj fj fj jf jf jf df df df jk jk jk fk fk fk jd jd jd fd fd fd kj kj kj dk dk dk kd kd kd ffjj ffjj ffjj jjff jjff jjff ddff ddff ddff jjkk jjkk jjkk ffkk ffkk ffkk jjdd jjdd jjdd ffdd ffdd ffdd kkjj kkjj kkjj ddkk ddkk ddkk kkdd kkdd kkdd
sl sl sl ls ls ls as as as l; l; l; s; s; s; la la la sa sa sa ;l ;l ;l a; a; a; ;a ;a ;a ssll ssll ssll llss llss llss aass aass aass ll;; ll;; ll;; ss;; ss;; ss;; llaa llaa llaa ssaa ssaa ssaa ;;ll ;;ll ;;ll aa;; aa;; aa;; ;;aa ;;aa ;;aa

gh gh gh hg hg hg tg tg tg hy hy hy gy gy gy ht ht ht gt gt gt yh yh yh ty ty ty yt yt yt gghh gghh gghh hhgg hhgg hhgg ttgg ttgg ttgg hhyy hhyy hhyy ggyy ggyy ggyy hhtt hhtt hhtt ggtt ggtt ggtt yyhh yyhh yyhh ttyy ttyy ttyy yytt yytt yytt

vm vm vm mv mv mv bv bv bv mn mn mn vn vn vn mb mb mb vb vb vb nm nm nm bn bn bn nb nb nb vvmm vvmm vvmm mmvv mmvv mmvv bbvv bbvv bbvv mmnn mmnn mmnn vvnn vvnn vvnn mmbb mmbb mmbb vvbb vvbb vvbb nnmm nnmm nnmm bbnn bbnn bbnn nnbb nnbb nnbb

ru ru ru ur ur ur er er er ui ui ui ri ri ri ue ue ue re re re iu iu iu ei ei ei ie ie ie rruu rruu rruu uurr uurr uurr eerr eerr eerr uuii uuii uuii rrii rrii rrii uuee uuee uuee rree rree rree iiuu iiuu iiuu eeii eeii eeii iiee iiee iiee

wo wo wo ow ow ow qw qw qw op op op wp wp wp oq oq oq wq wq wq po po po qp qp qp pq pq pq wwoo wwoo wwoo ooww ooww ooww qqww qqww qqww oopp oopp oopp wwpp wwpp wwpp ooqq ooqq ooqq wwqq wwqq wwqq ppoo ppoo ppoo qqpp qqpp qqpp ppqq ppqq ppqq
c, c, c, ,c ,c ,c xc xc xc ,. ,. ,. c. c. c. ,x ,x ,x cx cx cx ., ., ., x. x. x. .x .x .x cc,, cc,, cc,, ,,cc ,,cc ,,cc xxcc xxcc xxcc ,,.. ,,.. ,,.. cc.. cc.. cc.. ,,xx ,,xx ,,xx ccxx ccxx ccxx ..,, ..,, ..,, xx.. xx.. xx.. ..xx ..xx ..xx

z/ z/ z/ /z /z /z 'z 'z 'z /\ /\ /\ z\ z\ z\ /' /' /' z' z' z' \/ \/ \/ '\ '\ '\ \' \' \' zz// zz// zz// //zz //zz //zz ''zz ''zz ''zz //\\ //\\ //\\ zz\\ zz\\ zz\\ //'' //'' //'' zz'' zz'' zz'' \\// \\// \\// ''\\ ''\\ ''\\ \\'' \\'' \\''

`- `- `- =[ =[ =[ `[ `[ `[ =] =] =] -] -] -] [- [- [- [` [` [` -= -= -= `] `] `] ]= ]= ]= ``-- ``-- ``-- ==[[ ==[[ ==[[ ``[[ ``[[ ``[[ ==]] ==]] ==]] --]] --]] --]] [[-- [[-- [[-- [[`` [[`` [[`` --== --== --== ``]] ``]] ``]] ]]== ]]== ]]==

Nombor / Numeric Pad
45 45 45 56 56 56 65 65 65 04 04 04 60 60 60 40 40 40 456 456 456 650 650 650 405 405 405 640 640 640 4455 4455 4455 4466 4466 4466 5566 5566 5566 4500 4500 4500 0606 0606 0606 4400 4400 4400 4545 4545 4545 5650 5650 5650 6060 6060 6060

78 78 78 89 89 89 98 98 98 87 87 87 79 79 79 97 97 97 789 789 789 987 987 987 798 798 798 978 978 978 7788 7788 7788 7799 7799 7799 8899 8899 8899 7899 7899 7899 8977 8977 8977 7988 7988 7988 7878 7878 7878 8989 8989 8989 9797 9797 9797

12 12 12 23 23 23 32 32 32 21 21 21 13 13 13 31 31 31 123 123 123 321 321 321 132 132 132 312 312 312 1122 1122 1122 1133 1133 1133 2233 2233 2233 1233 1233 1233 2311 2311 2311 1322 1322 1322 1212 1212 1212 2323 2323 2323 3131 3131 3131

45+45 45+45 45+45 78+78 78+78 78+78 89+89 89+89 89+89 56+56 56+56 56+56 23+23 23+23 23+23 12+12 12+12 12+12 13+13 13+13 13+13 46+46 46+46 46+46 79+79 79+79 79+79 12+45 12+45 78+96+03 78+96+03 9900+0088 7700+0044 5500+0066 1100+2233

45-45 45-45 45-45 78-78 78-78 78-78 89-89 89-89 89-89 56-56 56-56 56-56 23-23 23-23 23-23 12-12 12-12 12-12 13-13 13-13 13-13 46-46 46-46 46-46 79-79 79-79 79-79 12-45 12-45 78-96-03 78-96-03 9900-0088 7700-0044 5500-0066 1100-2233

45*45 45*45 45*45 78*78 78*78 78*78 89*89 89*89 89*89 56*56 56*56 56*56 23*23 23*23 23*23 12*12 12*12 12*12 13*13 13*13 13*13 46*46 46*46 46*46 79*79 79*79 79*79 12*45 12*45 78*96*03 78*96*03 9900*0088 7700*0044 5500*0066 1100*2233
45/45 45/45 45/45 78/78 78/78 78/78 89/89 89/89 89/89 56/56 56/56 56/56 23/23 23/23 23/23 12/12 12/12 12/12 13/13 13/13 13/13 46/46 46/46 46/46 79/79 79/79 79/79 12/45 12/45 78/96/03 78/96/03 9900/0088 7700/0044 5500/0066 1100/2233

45.45 45.45 45.45 78.78 78.78 78.78 89.89 89.89 89.89 56.56 56.56 56.56 23.23 23.23 23.23 12.12 12.12 12.12 13.13 13.13 13.13 46.46 46.46 46.46 79.79 79.79 79.79 12.45 12.45 78.96.03 78.96.03 99.00 88.00 77.00 44.00 55.00 66.00 11.00 22.33

Digit dan Simbol / Digits and Symbols
56 56 56 47 47 47 57 57 57 43 43 43 63 63 63 76 76 76 75 75 75 64 64 64 53 53 53 34 34 34 5566 5566 5566 4477 4477 4477 5577 5577 5577 4433 4433 4433 6633 6633 6633 7766 7766 7766 7755 7755 7755 6644 6644 6644 5533 5533 5533 3344 3344 3344

28 28 28 19 19 19 29 29 29 10 10 10 80 80 80 98 98 98 92 92 92 81 81 81 20 20 20 01 01 01 2288 2288 2288 1199 1199 1199 2299 2299 2299 1100 1100 1100 8800 8800 8800 9988 9988 9988 9922 9922 9922 8811 8811 8811 2200 2200 2200 0011 0011 0011

%^ %^ %^ $& $& $& %& %& %& $# $# $# ^# ^# ^# &^ &^ &^ &% &% &% ^$ ^$ ^$ %# %# %# #$ #$ #$ %%^^ %%^^ %%^^ $$&& $$&& $$&& %%&& %%&& %%&& $$## $$## $$## ^^## ^^## ^^## &&^^ &&^^ &&^^ &&%% &&%% &&%% ^^$$ ^^$$ ^^$$ %%## %%## %%## ##$$ ##$$ ##$$

@* @* @* !( !( !( @( @( @( !) !) !) *) *) *) (* (* (* (@ (@ (@ *! *! *! @) @) @) )! )! )! @@** @@** @@** !!(( !!(( !!(( @@(( @@(( @@(( !!)) !!)) !!)) **)) **)) **)) ((** ((** ((** ((@@ ((@@ ((@@ **!! **!! **!! @@)) @@)) @@)) ))!! ))!! ))!!


Suku Kata

aba aba aba act act act ado ado ado afa afa afa ala ala ave ave ave ava ava ava avi avi avi awa awa awa azu azu azu aqu aqu aqu

bab bab bab bac bac bac bad bad bad bag bag bag bai bai bob bob bob bor bor bor bra bra bra bre bre bre bun bun bun buf buf buf

cab cab cab caf caf caf cak cak cak cen cen cen cer cer cof cof cof coo coo coo cop cop cop cos cos cos cow cow cow cra cra cra

dad dad dad dan dan dan dan dan dan dan dan dan das das del del del dis dis dis dev dev dev dra dra dra dru dru dru dud dud dud

eac eac eac eag eag eag ear ear ear eat eat eat eas eas enl enl enl enq enq enq epi epi epi eve eve eve exo exo exo exp exp exp

fab fab fab fac fac fac fad fad fad fai fai fai fal fal fiv fiv fiv fla fla fla fli fli fli flo flo flo for for for fre fre fre

gab gab gab gad gad gad gai gai gai gal gal gal gas gas gob gob gob god god god gog gog gog gol gol gol goo goo goo gum gum gum

had had had hac hac hac haf haf haf hap hap hap hav hav hip hip hip hit hit hit hob hob hob hol hol hol hoo hoo hoo hum hum hum

ice ice ice ico ico ico idi idi idi idl idl idl ido ido ini ini ini inq inq inq ins ins ins int int int iro iro iro ita ita ita

jab jab jab jac jac jac jad jad jad jam jam jam jar jar jol jol jol job job job jok jok jok joc joc joc jud jud jud jus jus jus

kad kad kad kaf kaf kaf kas kas kas kar kar kar kal kal kin kin kin kip kip kip kis kis kis kit kit kit kna kna kna kno kno kno

lab lab lab lac lac lac lad lad lad lag lag lag lak lak leg leg leg lem lem lem lid lid lid lik lik lik lol lol lol lug lug lug

mac mac mac mad mad mad mag mag mag mai mai mai mal mal mal mem mem mem mer mer mer mes mes mes met met met mid mid mid min min min

nag nag nag nai nai nai nak nak nak nam nam nam nap nap nod nod nod nor nor nor not not not now now now nub nub nub nut nut nut

oak oak oak oat oat oat obi obi obi obj obj obj obl obl old old old oli oli oli omi omi omi one one one ora ora ora out out out

pac pac pac pad pad pad pag pag pag pai pai pai pal pal pep pep pep pic pic pic pie pie pie pin pin pin plu plu plu pop pop pop

qar qar qar qua qua qua que que que qui qui qui quo quo que que que qui qui qui quo quo quo qur qur qur beq beq beq req req req

rac rac rac rad rad rad rai rai rai ral ral ral ran ran rif rif rif rim rim rim roa roa roa roc roc roc rol rol rol ruf ruf ruf

sab sab sab sac sac sac sad sad sad sag sag sag sai sai scu scu scu ser ser ser sha sha sha sic sic sic sin sin sin suc suc suc

tab tab tab tac tac tac tag tag tag tai tai tai taj taj teg teg teg tel tel tel tet tet tet the the the thi thi thi tho tho tho

ult ult ult ulu ulu ulu umb umb umb una una una unb unb urg urg urg use use use ush ush ush usu usu usu uti uti uti uto uto uto

vac vac vac vai vai vai val val val vam vam vam van van vig vig vig vim vim vim vin vin vin vis vis vis vit vit vit viv viv viv

wad wad wad waf waf waf wai wai wai wak wak wak wal wal whe whe whe whi whi whi who who who wif wif wif win win win wra wra wra

xan xan xan xar xar xar xen xen xen xer xer xer xes xes rex rex rex mex mex mex lex lex lex nex nex nex tex tex tex vex vex vex

yac yac yac yah yah yah yak yak yak yal yal yal yam yam yie yie yie yog yog yog yok yok yok yon yon yon you you you yuc yuc yuc

zac zac zac zag zag zag zap zap zap zar zar zar zea zea zir zir zir zob zob zob zoi zoi zoi zon zon zon zoo zoo zoo zow zow zow


























LAMPIRAN C

UJIAN KELAJUAN MENAIP (5 MINIT)

Once upon a time there was a piece of wood. It was not an expensive piece of wood. Far from it. Just a common block of firewood, one of those thick, solid logs that are put on the fire in winter to make cold rooms cozy and warm.

As soon as he saw that piece of wood, Mastro Cherry was filled with joy. Rubbing his hands together happily, he mumbled half to himself: "This has come in the nick of time. I shall use it to make the leg of a table."

He grasped the hatchet quickly to peel off the bark and shape the wood. But as he was about to give it the first blow, he stood still with arm uplifted, for he had heard a wee, little voice say in a beseeching tone: "Please be careful! Do not hit me so hard!"

"Oh, I see," he said, trying bravely to laugh and ruffling up his wig with his hand. "It can easily be seen I only imagined I heard the tiny voice! Well, well - to work once more!" The poor fellow was scared half to death, so he tried to sing a gay song in order to gain courage.

He set aside the hatchet and picked up the plane to make the wood smooth and even, but as he drew it to and fro, he heard the same tiny voice. This time it giggled as it spoke: "Stop it! Oh, stop it! Ha, ha, ha! You tickle my stomach."

This time poor Mastro Cherry fell as if shot. When he opened his eyes, he found himself sitting on the floor. His face had changed; fright had turned even the tip of his nose from red to deepest purple.

Geppetto had a very bad temper. Woe to the one who called him Polendina! He became as wild as a beast and no one could soothe him. "Good day, Mastro Antonio," said Geppetto. "What are you doing on the floor?" "I am teaching the ants their A B C's." "Good luck to you!"

And growing angrier each moment, they went from words to blows, and finally began to scratch and bite and slap each other. When the fight was over, Mastro Antonio had Geppetto's yellow wig in his hands and Geppetto found the carpenter's curly wig in his mouth.

Mastro Antonio, very glad indeed, went immediately to his bench to get the piece of wood which had frightened him so much. But as he was about to give it to his friend, with a violent jerk it slipped out of his hands and hit against poor Geppetto's thin legs.

[ 441 words ]





1 comment:

Anonymous said...

The constitutive forms of the enzyme nNOS NOS and eNOS NOS are coupled to Ca and calmodulin and are the principal NOS isoforms involved in the induction of penile erection whereas inducible NOS NOS is independent of Ca and calmodulin and requires new protein synthesis Arnal et al. [url=http://fastaccutane.com/#fitetob]isotretinoine[/url] TAHBSO pelvic and periaortic lymphadenectomyStaging of NSCLC by assessing mediastinal lymph nodes is critical.Preventing AIDS or other causes of immune system damage will usually prevent the more severe forms of the disease.