DISEDIAKAN OLEH:
MOHD ZAKI BIN SAID
KETUA PANITIA LITERASI KOMPUTER 2011
SMK HUTCHINGS, GEORGETOWN, PULAU PINANG
PENGHARGAAN
Alhamdulillah bersyukur ke
hadrat Ilahi, dengan Taufik dan InayahNya, dapat menyiapkan laporan ini dengan
jayanya. Terlebih dahulu, sekalung penghargaan ditujukan kepada Pengetua
sekolah, iaitu Encik Loh Chee Heng yang telah memberi garis panduan untuk
memastikan kejayaan perlaksanaan kajian tindakan untuk Panitia Literasi
Komputer.
Ribuan terima kasih juga kepada rakan-rakan
seperjuangan yang telah memberikan nasihat dan cadangan iaitu Puan Clarina Anne
Anthony, Cik Maslinda Bt. Ismail, Encik Ahmad Addi B. Ahmad Ramli dan Cin
Saniyah Bt. Abdul Samad. Dengan sokongan tersebut saya dapat menghasilkan satu
kaedah yang berkesan dengan mnggunakan Taknik Operasi Tangan Kiri dan Tangan
Kanan.
Ucapan syabas juga ditujukan
kepada semua pelajar-pelajar Peralihan Bestari (PB) yang telah menunjukkan
sikap kesungguhan yang sangat tinggi terhadap aktiviti yang dilaksanakan. Akhir
sekali jutaan terima kasih kepada semua pihak yang terlibat secara langsung
atau tidak dalam menjayakan laporan saya kali ini. Semoga Allah yang dapat
membalas segala pengorbanan kalian yang banyak membantu saya dalam menyediakan
laporan kali ini. Akhir kalam, terima kasih atas segala-galanya.
ABSTRAK KAJIAN
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meningkatkan
kelajuan menaip para pelajar Tingkatan Peralihan Bestari (PB) yang melibatkan
24 orang pelajar. Kajian ini dijalankan dengan harapan dapat mengatasi masalah
tidak dapat menyiapkan tugasan pada masa yang ditetapkan. Dalam kajian ini,
tinjauan masalah dialnakan dengan yang menggunakan beberapa instrument iaitu
Ujian Pra, Ujian Kepantasan, Temubual dan Pemerhatian. Hasil tinjauan masalah
menunjukkan tahap penggunaan komputer sangat rendah mengakibatkan pelajar tidak
cekap menaip. Oleh demikian, dua kaedah diperkenalkan iaitu Teknik Operasi
Tangan Kiri dan Tangan Kanan dijalankan, yang memerlukan pelajar menaip abjad,
gabungan huruf dan gabungan nombor. Kaedah seterusnya dijalankan dengan
menggunakan permainan video (game)
RapidTyping yang memerlukan pelajar menaip perkataan berdasarkan paparan
permainan video. Kesan daripada perlaksanaan aktiviti tersebut dapat dilihat
melalui Ujian Kepantasan yang menunjukkan peningkatan bilangan pelajar yang
berjaya menaip 150 perkaatan dalam tempoh masa 5 minit daripada 2 orang
sebelumnya kepada 11 orang. Hal demikian, menunjukkan latihan yang berterusan
dapat meningkatkan kepantasan menaip para pelajar.
ISI KANDUNGAN
Perkara Muka
Surat
PENGHARGAAN i
ABSTRAK ii
ISI
KANDUNGAN iii
1.0 Refleksi
P&P Yang Lalu 1
2.0 Isu
Keperihatinan 1
3.0 Objektif
Kajian 2
4.0 Kumpulan
Sasaran 2
5.0 Perlaksanaan
Kajian 2
5.1 Tinjauan Masalah 2
5.2 Analisis Tinjauan Masalah 3
5.3 Perlaksanaan Tindakan 3
5.3.1 Teknik Operasi Tangan Kiri dan tangan Kanan
(OTKTK) 4
5.3.2 Pengulangan Teknik OTKTK menggunakan RapidTyping 5
5.4 Refleksi Kajian 5
6.0 Rumusan
6
7.0 Cadangan
Kajian Seterusnya 7
BIBLIOGRAFI 7
LAMPIRAN A 8
LAMPIRAN B 9
LAMPIRAN C 14
1.0
REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
LALU
Pada hari Isnin bertarikh 12
September 2011 yang lalu, saya telah memberikan tugasan menaip artikel majalah
berdasarkan majalah komputer yang disediakan untuk mata pelajaran Literasi
Komputer. Saya mendapati kebanyakan pelajar lambat untuk menyiapkan tugasan
yang diberikan mengikut masa yang ditetapkan. Hal demikian, timbul tanda
tanya ”Apakah sebab kebanyakan pelajar
tidak dapat menyiapakan tugasan?”. Saya
cuba membuat refleksi dan mencari punca berlakunya masalah ini. Semasa membuat pemantauan terhadap
pelajar yang membuat tugas beberapa masalah dikenalpasti seperti berikut:
i.
Pelajar tidak menggunakan jari
yang betul semasa menaip
ii.
Pelajar masih tercari-cari
abjad pada butang papan kekunci
2.0
ISU
KEPERIHATINAN
Kajian yang dijalankan ini,
lebih tertumpu kepada mencari punca dan langkah bagi mengatasi masalah dengan
memperkenalkan kaedah baru supaya para pelajar dapat menaip dengan cepat. Punca
masalah kelambatan menaip dikalangan para pelajar adalah berdasarkan kepada latar
belakang pelajar yang tidak mempunyai kemudahan komputer di rumah dan menyukarkan
pelajar menaip dengan baik. Namun demikian, kebanyakan pelajar mempunyai minat
yang tinggi terhadap penggunaan komputer dan mereka perlu diajar supaya
menggunakan jari dengan betul semasa menaip. Jika masalah ini tidak ditanggani,
masalah kelambatan menyiaakan tugasan akan berterusan dan meraka juga akan
terbawa-bawa cara menaip yang tidak cekap sehinggalah mereka tamat
persekolahan. Hal ini, akan menyebabkan guru tidak dapat menjalankan lebih
banyak aktiviti kepada para pelajar.
Kajian ini sangat penting bagi mengatasi masalah ini dengan mencuba
memperkenalkan kaedah menaip menggunakan Teknik Operasi Tangan Kiri Tangan
Kanan (OTKTK) dan Permainan RapidTyping. Kajian
ini diharapkan dapat mengatasi masalah menaip yang perlahan dikalangan pelajar Tingkatan
PB. Kajian ini melibatkan seramai 24 orang pelajar yang terdiri daripada
kesemua pelajar Tingkatan PB.
3.0 OBJEKTIF KAJIAN
3.1 Objektif
Am
Tujuan kajian ini adalah untuk memastikan pelajar dapat
menyiapkan tugasan yang diberikan mengikut masa yang ditetapkan.
3.2 Objektif Khusus
·
Meningkatkan
kecekapan pelajar menggunakan butang papan kekunci dengan menggunakan jari yang
betul.
·
Meningkatkan
kepantasan menaip
4.0 KUMPULAN SASARAN
Kajian ini melibatkan 24 orang pelajar dari kelas
Tingkatan Peralihan Bestari yang mempunyai pencapaian sederhana dan penguasaan
Bahasa Melayu yang lemah. Para pelajar ini adalah terdiri daripada pelajar yang
cekap, sederhana dan lemah dalam menggunakan alatan komputer termasuklah
menggunakan papan kekunci.
5.0 PELAKSANAAN KAJIAN
Kajian dilaksanakan dengan membuat tinjauan masalah, perlaksaaan
tindakan kepada kumpulan sasaran semasa kelas Literasi Komputer berlangsung dan
diakhiri dengan refleksi kajian.
5.1
Tinjauan
Masalah
Jadual 1: Kaedah Mengutip
Data
Langkah dan Tarikh
|
Cara Penilaian
|
Kumpulan Sasaran
|
Tujuan
|
Langkah
1
19
/9/2011
|
(Ujian
Pra)
Ujian
menaip asas (10 minit)
|
24
orang pelajar
|
Mengenalpasti apakah masalah sebenarnya yang dihadapi oleh pelajar semasa
menaip.
|
Langkah
2
19/9/2011
|
Temubual
|
24
orang pelajar
|
Mengenalpasti punca masalah pelajar
|
Langkah
3
19/9/2011
|
Pemerhatian
|
Penyelidik
|
Mengenalpasti punca masalah pelajar
|
Langkah
4
10/10/2011
|
(Ujian
Pencapaian)
(10 minit)
|
24 orang
pelajar
|
Mengenalpasti perubahan kecekapan pelajar selepas melalui aktiviti
peningkatan kecekapan.
|
5.2
Analisis
Tinjauan Masalah
Jadual
2: Analisis Tinjauan Masalah
Langkah dan Tarikh
|
Cara Penilaian
|
Kumpulan Sasaran
|
Masalah Yang Dikenalpasti
|
Langkah 1
19 /9/2011
|
Ujian Pra
(10 minit)
Ujian Kepantasan Menaip
(Rujuk Lampiran C)
|
24 orang pelajar
|
Hanya 2 orang sahaja pelajar
dapat menaip melebihi 150 perkataan
|
Langkah 2
19/9/2011
|
Temubual
|
24 orang pelajar
|
a) Sebilangan pelajar mengatakan bahawa mereka tidak
mempunyai komputer di rumah
b)
Tiada
pendedahan awal sebelum ini tentang cara menggunakan kesemua jari untuk
menekan butang papan kekunci.
c)
Pelajar belajar sendiri menekan butang
papan kekunci
d)
Pelajar lebih banyak bermain permainan
video (game) daripada menaip
|
Langkah 3
19/9/2011
|
Pemerhatian
|
Penyelidik
|
Pemerhatian dilakukan sendiri
oleh penyelidik untuk mengenalpasti masalah, iaitu dari segi:
a) Penggunaan jari :
Kebanyakan
pelajar tidak menggunakan kesemua jari untun menekan butang papan kekunci
b) Kelajuan menaip :
Cara menaip
pelajar sangat perlahan semasa menekana butang papan kekunci
c) Penggunaan butang kekunci:
Pelajar
tercari-cari abjad dan nombor semasa menaip.
|
Langkah 4
10/10/2011
|
Ujian Pencapaian
(10 minit) Ujian Kepantasan Menaip
(Rujuk Lampiran C)
|
24 orang pelajar
|
11 orang daripada 24 orang
pelajar dapat menaip melibihi 150 perkataan dalam masa 10 minit seperti graf
yang ditunjukkan di Rajah 1
|
Rajah 1 : Pencapaian kajian
Berdasarkan keputusan kajian pada Rajah 1 menunjukkan,
kebolehan para pelajar boleh ditingkatkan melalui kaedah ini yang dilakukan
dengan masa yang singkat iaitu 210 minit. Pencapaian pelajar meningkat dengan
cepat iaitu daripada 8.33 peratus kepada
45.83 peratus berbanding jumlah sasaran 24 orang pelajar.
5.3 PERLAKSANAAN TINDAKAN
Tindakan dijalankan
mengikut jadual yang di tetapkan bagi menilai keberkesanan kaedah-kaedah yang
di cadangkan seperti berikut:-
Aktiviti
|
Tarikh
|
Tempoh masa
|
Teknik Oprasi
Tangan Kiri dan Tangan Kanan (OTKTK)
|
19/9/2011
26/9/2011
|
140 minit
|
Pengulangan Teknik OTKTK Menggunakan Permainan Rapid Typing
|
3/6/2011
|
70 minit
|
5.3.1 Teknik Opreasi Tangan Kiri dan Tangan Kanan
(OTKTK)
Teknik Operasi Tangan
Kiri dan Tangan Kanan (OTKTK) ini diterangakan kepada pelajar dan diedarkan
panduan bergambar kepada para pelajar. Papan kekunci dibahagikan kepada dua
bahagaian yang melibatkan operasi tangan kiri dan tangan kanan seperi yang
ditunjukkan di Lampiran A. Selain itu, butang papan kekunci juga diwarnakan
supaya memudahkan pelajar mengenalpasti abjad. Pelajar diminta menaip
huruf asas selama 40 minit seperti Lampiran
B . Pelajar diberi arahan supaya tidak melangkau bahagian papan kekunci operasi
tangan yang bukan bahagaiannya. Guru memantau aktiviti yang dilakukano leh
pelajar.
- Pemerhatian
Sepanjang aktiviti berlangsung pelajar menaip dengan dengan cara
masing-masing, namun guru mengingtkan supaya menggunakan tangan yang betul mengikut panduan yang ditetapkan. Terdapat
ramai pelajar yang suka melangkau
operasi tangan yang bukan operasi sepatutnya. Pelajar dingatkan berulangkali
supaya menggunakan tangan yang betul semasa menaip berulang kali.
- Refleksi
Sepanjang aktiviti berlangsung, 25 peratus pelajar takut untuk menekan
butang papan kekunci apabila guru menghampiri tempat mereka menaip. Manakla
sebahagian besar lagi dapat menaip tanpa melangkau operasi, tetapi tidak
menggunakan kesemua jari untuk operasi menaip. Saya terfikir bahawa mereka
perlu diberi banyak latihan menaip dan pelajar perlu diperhatikan supaya mereka
tidak menaip sesuka hati tanpa mempedulikan operasi menaip mengikut fungsi
tangan.
5.3.2 Pengulangan Teknik OTKTK Menggunakan Permainan Rapid Typing
Teknik Operasi Tangan
Kiri dan Tangan Kanan diulangi lagi dengan menggunakan Permainan Rapid Typing meminta pelajar menaip abjad
aras sederhana yang melibatkan perkataan. Guru menasihatkan pelajar supaya mematuhi
operasi tangan bagi memahirkan penggunaan semua jari pada butang yang betul.
- Pemerhatian
Sepanjang aktiviti berlangsung pelajar begitu seronok kerana Permainan Rapid Typing menarik minat mereka untuk
menaip sebanyak yang boleh. Para pelajar kelihatan begitu sibuk menaip dengan
berpandukan peramainan perkatan yang keluar pada paparan permainan tersebut.
Sepanjang pemantauan terhdapat pelajar didapati, kesalahan menjangkau operasi
pada papan kekunci sudah berkurangan apabila guru sentiasa mengingatkan mereka
supaya manjalankan aktiviti secara jujur dan tidak menipu.
- Refleksi
Sepanjang aktiviti berlangsung, pelajar kelihatan begitu pantas manaip
mengikut paparan pada Rapid Typing
tersebut. Kesalahan menjangkau operasi telah berkurangan. Namun demikian, saya
belum berpuast hati dengan gaya menaip mereka kerana tidak menggunakan kesemua
jari untuk menaip. Saya bercadang untuk menguji kelajuan menaip mereka.
5.4 Refleksi
Kajian
Keseluruhan
kaedah kajian yang telah dilaksanakan di buat rumusan berdasarkan
keberkesanannya dalam meningkatkan kepantasan pelajar menaip
5.4.1 Penilaian Keseluruhan Pencapaian
Penilaian
terhadap pencapai pelajar diukur melalui aspek pencapaian, pemerhatian semasa
aktiviti berlansung di makmal komputer.
i.
Penilaian
Pencapaian Pelajar
Keseluruhannya,
kecekapan pelajar dapat dipertingkatkan dengan cepat dengan 11 orang pelajar
dapat menaip lebih 150 perkataan dalam masa 5 minit berbandaing hanya 2 orang
sahaja. Kaedah ini, diyakini dapat mengatasi masalah kelambatan menyipakan
tugasan di samping dapat meningkatkan kelajuan menekana butang pada papan
kekunci.
ii.
Pemerhatian
Terhadap Pelajar
Berdasarkan
pemerhatian sepanjang aktiviti dijalankan, para pelajar menjadi lebih cekap
menaip menggunakan sekurang-kurangnya enam jari kiri dan kanan semasa menaip. Cara
menaip pelajar sangat baik dan tidak lagi tercari-cari abjad pada butang papan
kekunci tersebut.
6.0 Rumusan
Keseluruhannya, kaedah ini amat
berkesan dalam meningkatkan kelajuan menaip dikalangan para pelajar melalui
kaedah OTKTK dan Permainan video Rapid
Typing. Tempoh masa perlaksanaan kaedah ini juga tidak memerlukan masa yang
panjang untuk melihat keberkesannya di kalangan para pelajar.
7.0
CADANGAN KAJIAN SETERUSNYA
Kaedah ini harus dijalankan
kepada para pelajar yang Tingkatan Satu dan Peralihan sebagai permulaan
pembelajaran dan pengajaran Literasi Komputer. Kaedah yang berbentuk permainan
ini sangat berkesan sekiranya pelajar melakukannya secara pertandingan. Pelajar
akan berlumba-lumba untuk menaip dengan pantas. Penggunaan perkataan atau
susunan ayat dalam Bahasa Inggeris amat berkesan kerana guru-guru lebih mudah
untuk mengesan kesalahan ejaan. Oleh itu, pengenalan kaedah ini juga boleh
dicadangkan kepada para pelajar untuk melakukannya sendri di rumah bagi
meningkatkan kecekapan menaippara pelajar.
8.0 BIBLIOGRAFI
Lifehacker. Speed up your
Typing rate with RapidTyping.
[Akses : 26 Oktober 2011]
LAMPIRAN A
ASAS ABJAD / BASIC
fj fj fj jf jf jf df df df
jk jk jk fk fk fk jd jd jd fd fd fd kj kj kj dk dk dk kd kd kd ffjj ffjj ffjj
jjff jjff jjff ddff ddff ddff jjkk jjkk jjkk ffkk ffkk ffkk jjdd jjdd jjdd ffdd
ffdd ffdd kkjj kkjj kkjj ddkk ddkk ddkk kkdd kkdd kkdd
sl sl sl ls ls ls as as as
l; l; l; s; s; s; la la la sa sa sa ;l ;l ;l a; a; a; ;a ;a ;a ssll ssll ssll
llss llss llss aass aass aass ll;; ll;; ll;; ss;; ss;; ss;; llaa llaa llaa ssaa
ssaa ssaa ;;ll ;;ll ;;ll aa;; aa;; aa;; ;;aa ;;aa ;;aa
gh gh gh hg hg hg tg tg tg
hy hy hy gy gy gy ht ht ht gt gt gt yh yh yh ty ty ty yt yt yt gghh gghh gghh
hhgg hhgg hhgg ttgg ttgg ttgg hhyy hhyy hhyy ggyy ggyy ggyy hhtt hhtt hhtt ggtt
ggtt ggtt yyhh yyhh yyhh ttyy ttyy ttyy yytt yytt yytt
vm vm vm mv mv mv bv bv bv
mn mn mn vn vn vn mb mb mb vb vb vb nm nm nm bn bn bn nb nb nb vvmm vvmm vvmm
mmvv mmvv mmvv bbvv bbvv bbvv mmnn mmnn mmnn vvnn vvnn vvnn mmbb mmbb mmbb vvbb
vvbb vvbb nnmm nnmm nnmm bbnn bbnn bbnn nnbb nnbb nnbb
ru ru ru ur ur ur er er er
ui ui ui ri ri ri ue ue ue re re re iu iu iu ei ei ei ie ie ie rruu rruu rruu
uurr uurr uurr eerr eerr eerr uuii uuii uuii rrii rrii rrii uuee uuee uuee rree
rree rree iiuu iiuu iiuu eeii eeii eeii iiee iiee iiee
wo wo wo ow ow ow qw qw qw
op op op wp wp wp oq oq oq wq wq wq po po po qp qp qp pq pq pq wwoo wwoo wwoo
ooww ooww ooww qqww qqww qqww oopp oopp oopp wwpp wwpp wwpp ooqq ooqq ooqq wwqq
wwqq wwqq ppoo ppoo ppoo qqpp qqpp qqpp ppqq ppqq ppqq
c, c, c, ,c ,c ,c xc xc xc
,. ,. ,. c. c. c. ,x ,x ,x cx cx cx ., ., ., x. x. x. .x .x .x cc,, cc,, cc,,
,,cc ,,cc ,,cc xxcc xxcc xxcc ,,.. ,,.. ,,.. cc.. cc.. cc.. ,,xx ,,xx ,,xx ccxx
ccxx ccxx ..,, ..,, ..,, xx.. xx.. xx.. ..xx ..xx ..xx
z/ z/ z/ /z /z /z 'z 'z 'z
/\ /\ /\ z\ z\ z\ /' /' /' z' z' z' \/ \/ \/ '\ '\ '\ \' \' \' zz// zz// zz//
//zz //zz //zz ''zz ''zz ''zz //\\ //\\ //\\ zz\\ zz\\ zz\\ //'' //'' //'' zz''
zz'' zz'' \\// \\// \\// ''\\ ''\\ ''\\ \\'' \\'' \\''
`- `- `- =[ =[ =[ `[ `[ `[
=] =] =] -] -] -] [- [- [- [` [` [` -= -= -= `] `] `] ]= ]= ]= ``-- ``-- ``--
==[[ ==[[ ==[[ ``[[ ``[[ ``[[ ==]] ==]] ==]] --]] --]] --]] [[-- [[-- [[-- [[``
[[`` [[`` --== --== --== ``]] ``]] ``]] ]]== ]]== ]]==
Nombor / Numeric Pad
45 45 45 56 56 56 65 65 65
04 04 04 60 60 60 40 40 40 456 456 456 650 650 650 405 405 405 640 640 640 4455
4455 4455 4466 4466 4466 5566 5566 5566 4500 4500 4500 0606 0606 0606 4400 4400
4400 4545 4545 4545 5650 5650 5650 6060 6060 6060
78 78 78 89 89 89 98 98 98
87 87 87 79 79 79 97 97 97 789 789 789 987 987 987 798 798 798 978 978 978 7788
7788 7788 7799 7799 7799 8899 8899 8899 7899 7899 7899 8977 8977 8977 7988 7988
7988 7878 7878 7878 8989 8989 8989 9797 9797 9797
12 12 12 23 23 23 32 32 32
21 21 21 13 13 13 31 31 31 123 123 123 321 321 321 132 132 132 312 312 312 1122
1122 1122 1133 1133 1133 2233 2233 2233 1233 1233 1233 2311 2311 2311 1322 1322
1322 1212 1212 1212 2323 2323 2323 3131 3131 3131
45+45 45+45 45+45 78+78
78+78 78+78 89+89 89+89 89+89 56+56 56+56 56+56 23+23 23+23 23+23 12+12 12+12
12+12 13+13 13+13 13+13 46+46 46+46 46+46 79+79 79+79 79+79 12+45 12+45
78+96+03 78+96+03 9900+0088 7700+0044 5500+0066 1100+2233
45-45 45-45 45-45 78-78
78-78 78-78 89-89 89-89 89-89 56-56 56-56 56-56 23-23 23-23 23-23 12-12 12-12
12-12 13-13 13-13 13-13 46-46 46-46 46-46 79-79 79-79 79-79 12-45 12-45
78-96-03 78-96-03 9900-0088 7700-0044 5500-0066 1100-2233
45*45 45*45 45*45 78*78
78*78 78*78 89*89 89*89 89*89 56*56 56*56 56*56 23*23 23*23 23*23 12*12 12*12
12*12 13*13 13*13 13*13 46*46 46*46 46*46 79*79 79*79 79*79 12*45 12*45
78*96*03 78*96*03 9900*0088 7700*0044 5500*0066 1100*2233
45/45 45/45 45/45 78/78
78/78 78/78 89/89 89/89 89/89 56/56 56/56 56/56 23/23 23/23 23/23 12/12 12/12
12/12 13/13 13/13 13/13 46/46 46/46 46/46 79/79 79/79 79/79 12/45 12/45
78/96/03 78/96/03 9900/0088 7700/0044 5500/0066 1100/2233
45.45 45.45 45.45 78.78
78.78 78.78 89.89 89.89 89.89 56.56 56.56 56.56 23.23 23.23 23.23 12.12 12.12
12.12 13.13 13.13 13.13 46.46 46.46 46.46 79.79 79.79 79.79 12.45 12.45
78.96.03 78.96.03 99.00 88.00 77.00 44.00 55.00 66.00 11.00 22.33
Digit dan Simbol / Digits
and Symbols
56 56 56 47 47 47 57 57 57
43 43 43 63 63 63 76 76 76 75 75 75 64 64 64 53 53 53 34 34 34 5566 5566 5566
4477 4477 4477 5577 5577 5577 4433 4433 4433 6633 6633 6633 7766 7766 7766 7755
7755 7755 6644 6644 6644 5533 5533 5533 3344 3344 3344
28 28 28 19 19 19 29 29 29
10 10 10 80 80 80 98 98 98 92 92 92 81 81 81 20 20 20 01 01 01 2288 2288 2288
1199 1199 1199 2299 2299 2299 1100 1100 1100 8800 8800 8800 9988 9988 9988 9922
9922 9922 8811 8811 8811 2200 2200 2200 0011 0011 0011
%^ %^ %^ $& $&
$& %& %& %& $# $# $# ^# ^# ^# &^ &^ &^ &%
&% &% ^$ ^$ ^$ %# %# %# #$ #$ #$ %%^^ %%^^ %%^^ $$&&
$$&& $$&& %%&& %%&& %%&& $$## $$## $$##
^^## ^^## ^^## &&^^ &&^^ &&^^ &&%% &&%%
&&%% ^^$$ ^^$$ ^^$$ %%## %%## %%## ##$$ ##$$ ##$$
@* @* @* !( !( !( @( @( @(
!) !) !) *) *) *) (* (* (* (@ (@ (@ *! *! *! @) @) @) )! )! )! @@** @@** @@**
!!(( !!(( !!(( @@(( @@(( @@(( !!)) !!)) !!)) **)) **)) **)) ((** ((** ((** ((@@
((@@ ((@@ **!! **!! **!! @@)) @@)) @@)) ))!! ))!! ))!!
Suku Kata
aba aba aba act act act ado
ado ado afa afa afa ala ala ave ave ave ava ava ava avi avi avi awa awa awa azu
azu azu aqu aqu aqu
bab bab bab bac bac bac bad
bad bad bag bag bag bai bai bob bob bob bor bor bor bra bra bra bre bre bre bun
bun bun buf buf buf
cab cab cab caf caf caf cak
cak cak cen cen cen cer cer cof cof cof coo coo coo cop cop cop cos cos cos cow
cow cow cra cra cra
dad dad dad dan dan dan dan
dan dan dan dan dan das das del del del dis dis dis dev dev dev dra dra dra dru
dru dru dud dud dud
eac eac eac eag eag eag ear
ear ear eat eat eat eas eas enl enl enl enq enq enq epi epi epi eve eve eve exo
exo exo exp exp exp
fab fab fab fac fac fac fad
fad fad fai fai fai fal fal fiv fiv fiv fla fla fla fli fli fli flo flo flo for
for for fre fre fre
gab gab gab gad gad gad gai
gai gai gal gal gal gas gas gob gob gob god god god gog gog gog gol gol gol goo
goo goo gum gum gum
had had had hac hac hac haf
haf haf hap hap hap hav hav hip hip hip hit hit hit hob hob hob hol hol hol hoo
hoo hoo hum hum hum
ice ice ice ico ico ico idi
idi idi idl idl idl ido ido ini ini ini inq inq inq ins ins ins int int int iro
iro iro ita ita ita
jab jab jab jac jac jac jad
jad jad jam jam jam jar jar jol jol jol job job job jok jok jok joc joc joc jud
jud jud jus jus jus
kad kad kad kaf kaf kaf kas
kas kas kar kar kar kal kal kin kin kin kip kip kip kis kis kis kit kit kit kna
kna kna kno kno kno
lab lab lab lac lac lac lad
lad lad lag lag lag lak lak leg leg leg lem lem lem lid lid lid lik lik lik lol
lol lol lug lug lug
mac mac mac mad mad mad mag
mag mag mai mai mai mal mal mal mem mem mem mer mer mer mes mes mes met met met
mid mid mid min min min
nag nag nag nai nai nai nak
nak nak nam nam nam nap nap nod nod nod nor nor nor not not not now now now nub
nub nub nut nut nut
oak oak oak oat oat oat obi
obi obi obj obj obj obl obl old old old oli oli oli omi omi omi one one one ora
ora ora out out out
pac pac pac pad pad pad pag
pag pag pai pai pai pal pal pep pep pep pic pic pic pie pie pie pin pin pin plu
plu plu pop pop pop
qar qar qar qua qua qua que
que que qui qui qui quo quo que que que qui qui qui quo quo quo qur qur qur beq
beq beq req req req
rac rac rac rad rad rad rai
rai rai ral ral ral ran ran rif rif rif rim rim rim roa roa roa roc roc roc rol
rol rol ruf ruf ruf
sab sab sab sac sac sac sad
sad sad sag sag sag sai sai scu scu scu ser ser ser sha sha sha sic sic sic sin
sin sin suc suc suc
tab tab tab tac tac tac tag
tag tag tai tai tai taj taj teg teg teg tel tel tel tet tet tet the the the thi
thi thi tho tho tho
ult ult ult ulu ulu ulu umb
umb umb una una una unb unb urg urg urg use use use ush ush ush usu usu usu uti
uti uti uto uto uto
vac vac vac vai vai vai val
val val vam vam vam van van vig vig vig vim vim vim vin vin vin vis vis vis vit
vit vit viv viv viv
wad wad wad waf waf waf wai
wai wai wak wak wak wal wal whe whe whe whi whi whi who who who wif wif wif win
win win wra wra wra
xan xan xan xar xar xar xen
xen xen xer xer xer xes xes rex rex rex mex mex mex lex lex lex nex nex nex tex
tex tex vex vex vex
yac yac yac yah yah yah yak
yak yak yal yal yal yam yam yie yie yie yog yog yog yok yok yok yon yon yon you
you you yuc yuc yuc
zac zac zac zag zag zag zap
zap zap zar zar zar zea zea zir zir zir zob zob zob zoi zoi zoi zon zon zon zoo
zoo zoo zow zow zow
LAMPIRAN C
UJIAN KELAJUAN
MENAIP (5 MINIT)
Once upon a
time there was a piece of wood. It was not an expensive piece of wood. Far from
it. Just a common block of firewood, one of those thick, solid logs that are
put on the fire in winter to make cold rooms cozy and warm.
As soon as he
saw that piece of wood, Mastro Cherry was filled with joy. Rubbing his hands
together happily, he mumbled half to himself: "This has come in the nick
of time. I shall use it to make the leg of a table."
He grasped the
hatchet quickly to peel off the bark and shape the wood. But as he was about to
give it the first blow, he stood still with arm uplifted, for he had heard a
wee, little voice say in a beseeching tone: "Please be careful! Do not hit
me so hard!"
"Oh, I
see," he said, trying bravely to laugh and ruffling up his wig with his
hand. "It can easily be seen I only imagined I heard the tiny voice! Well,
well - to work once more!" The poor fellow was scared half to death, so he
tried to sing a gay song in order to gain courage.
He set aside
the hatchet and picked up the plane to make the wood smooth and even, but as he
drew it to and fro, he heard the same tiny voice. This time it giggled as it
spoke: "Stop it! Oh, stop it! Ha, ha, ha! You tickle my stomach."
This time poor
Mastro Cherry fell as if shot. When he opened his eyes, he found himself
sitting on the floor. His face had changed; fright had turned even the tip of
his nose from red to deepest purple.
Geppetto had a
very bad temper. Woe to the one who called him Polendina! He became as wild as
a beast and no one could soothe him. "Good day, Mastro Antonio," said
Geppetto. "What are you doing on the floor?" "I am teaching the
ants their A B C's." "Good luck to you!"
And growing
angrier each moment, they went from words to blows, and finally began to scratch
and bite and slap each other. When the fight was over, Mastro Antonio had
Geppetto's yellow wig in his hands and Geppetto found the carpenter's curly wig
in his mouth.
Mastro
Antonio, very glad indeed, went immediately to his bench to get the piece of
wood which had frightened him so much. But as he was about to give it to his
friend, with a violent jerk it slipped out of his hands and hit against poor
Geppetto's thin legs.
[ 441 words ]
1 comment:
The constitutive forms of the enzyme nNOS NOS and eNOS NOS are coupled to Ca and calmodulin and are the principal NOS isoforms involved in the induction of penile erection whereas inducible NOS NOS is independent of Ca and calmodulin and requires new protein synthesis Arnal et al. [url=http://fastaccutane.com/#fitetob]isotretinoine[/url] TAHBSO pelvic and periaortic lymphadenectomyStaging of NSCLC by assessing mediastinal lymph nodes is critical.Preventing AIDS or other causes of immune system damage will usually prevent the more severe forms of the disease.
Post a Comment