LAPORAN KAJIAN
TINDAKAN
DISEDIAKAN OLEH:
MOHD ZAKI BIN SAID
KETUA PANITIA LITERASI KOMPUTER 2012
SMK HUTCHINGS, GEORGETOWN, PULAU PINANG
Penghargaan
A lhamdulillah bersyukur ke hadrat Ilahi, dengan Taufik dan InayahNya, dapat menyiapkan
laporan ini dengan jayanya. Terlebih dahulu, sekalung penghargaan ditujukan kepada
Pengetua sekolah, iaitu Encik Loh Chee Heng yang telah memberi garis panduan
untuk memastikan kejayaan perlaksanaan kajian tindakan untuk Panitia Literasi
Komputer.
Ribuan terima kasih juga kepada rakan-rakan
seperjuangan yang telah memberikan nasihat dan cadangan iaitu Puan Clarina Anne
Anthony dan Puan Maslinda Bt. Ismail,.
Dengan sokongan tersebut saya dapat menghasilkan satu kaedah yang berkesan
dengan mnggunakan Teknik Short Cuts Keys.
Ucapan syabas juga ditujukan
kepada semua pelajar-pelajar 1 Arif yang telah menunjukkan sikap kesungguhan
yang sangat tinggi terhadap aktiviti yang dilaksanakan. Akhir sekali jutaan
terima kasih kepada semua pihak yang terlibat secara langsung atau tidak dalam
menjayakan laporan saya kali ini. Semoga Allah yang dapat membalas segala
pengorbanan kalian yang banyak membantu saya dalam menyediakan laporan kali
ini. Terima kasih.
ABSTRAK KAJIAN
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meningkatkan
kelajuan menaip para pelajar Tingkatan 1 Arif yang melibatkan 18 orang pelajar
dan 9 orang menjadi testimoni kajian. Kajian ini dijalankan bertujuan
meningkatkan tahap kelajuan menaip para pelajar. Dalam kajian ini, tinjauan
masalah dilaksanakan dengan yang menggunakan beberapa instrument iaitu Ujian
Pra, Ujian Pencapaian, Temubual dan Pemerhatian. Hasil tinjauan masalah
menunjukkan tahap penggunaan komputer sangat rendah mengakibatkan pelajar tidak
cekap menaip. Oleh demikian, dua kaedah diperkenalkan iaitu Short Cuts Keys dijalankan, yang
memerlukan pelajar menaip menggunakan kekunci tanpa menggunakan mouse. Kesan daripada perlaksanaan
aktiviti tersebut dapat dilihat melalui Ujian Pencapaian yang menunjukkan
peningkatan bilangan pelajar yang berjaya menaip dalam tempoh masa 10 minit
daripada 3 orang sebelumnya kepada 7 orang. Hal ini, menunjukkan latihan yang
berterusan dapat meningkatkan kepantasan menaip para pelajar.
ISI KANDUNGAN
Perkara Muka
Surat
PENGHARGAAN i
ABSTRAK ii
ISI
KANDUNGAN iii
1.0 Refleksi
P&P Yang Lalu 1
2.0 Isu
Keperihatinan 1
3.0 Objektif
Kajian 1
4.0 Kumpulan
Sasaran 2
5.0 Perlaksanaan
Kajian 2
5.1 Tinjauan Masalah 2
5.2 Analisis Tinjauan Masalah 3
5.3 Perlaksanaan Tindakan 3
5.4 Refleksi Kajian 5
6.0 Rumusan
6
7.0 Cadangan
Kajian Seterusnya 6
BIBLIOGRAFI 6
LAMPIRAN A 7
LAMPIRAN B 9
1.0
REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
LALU
Pada hari Isnin bertarikh 13
Febuari 2012 yang lalu, saya telah memberikan tugasan menaip sebuah karangan
bertajuk ”Perasaan saya bila memasuki Tingkatan 1 Arif”. Saya mendapati
kebanyakan pelajar lambat untuk menyiapkan tugasan yang diberikan mengikut masa
yang ditetapkan walaupun mereka telah menulis karangan tersebut dalam Buku
Literasi Komputer. Hal demikian, timbul tanda tanya ”Apakah sebab kebanyakan pelajar tidak dapat
menyiapakan tugasan?”. Saya cuba membuat
refleksi dan mengenalpasti punca berikut:
i.
Pelajar tidak mahir menggunakan
tetikus (mouse) semasa menaip
ii.
Pelajar tidak mahir menggunakan
butang toolbar seperti Bold,
Italic,Underline dan penetapan susunan perenggan (paragraph)
2.0
ISU
KEPERIHATINAN
Kajian yang dijalankan ini,
lebih tertumpu kepada mencari punca dan langkah bagi mengatasi masalah dengan
memperkenalkan kaedah baru supaya para pelajar dapat menaip dengan cepat. Punca
masalah kelambatan menaip dikalangan para pelajar adalah berdasarkan kepada latar
belakang pelajar yang tidak mempunyai kemudahan komputer di rumah dan menyukarkan
pelajar menaip dengan baik. Namun demikian, minat yang tinggi terhadap
penggunaan komputer dan mereka perlu diajar supaya menggunakan kemhiran yang
pantas semasa menaip. Jika masalah ini tidak ditanggani, masalah kelambatan
menyiapkan tugasan akan berterusan. Hal ini, akan menyebabkan guru tidak dapat
menjalankan lebih banyak aktiviti kepada para pelajar.
Kajian ini sangat penting bagi mengatasi masalah ini dengan mencuba
memperkenalkan kaedah menaip menggunakan Kekunci Jalan Pintas. Kajian ini diharapkan dapat mengatasi
masalah menaip yang perlahan dikalangan pelajar Tingkatan 1 Arif yang
melibatkan seramai 18 orang pelajar.
3.0 OBJEKTIF KAJIAN
3.1 Objektif
Am
Tujuan kajian ini adalah untuk memastikan pelajar dapat
menyiapkan tugasan yang diberikan mengikut masa yang ditetapkan.
3.2 Objektif Khusus
·
Meningkatkan
kecekapan pelajar menggunakan Kekunci Jalan Pintas (short cuts keys)
·
Meningkatkan
kepantasan menaip
4.0 KUMPULAN SASARAN
Kajian ini melibatkan 18 orang pelajar dari kelas
Tingkatan 1 Arif. Para pelajar ini adalah terdiri daripada pelajar yang cekap,
sederhana dan lemah dalam menggunakan alatan komputer termasuklah menggunakan
papan kekunci. Sembilan orang yang paling rendah tahap menaip akan menjadi
testimoni kajian.
5.0 PELAKSANAAN KAJIAN
Kajian dilaksanakan dengan membuat tinjauan masalah, perlaksaaan
tindakan kepada kumpulan sasaran semasa kelas Literasi Komputer berlangsung dan
diakhiri dengan refleksi kajian.
5.1
Tinjauan
Masalah
Jadual 1: Kaedah Mengutip
Data
Langkah dan Tarikh
|
Cara Penilaian
|
Kumpulan Sasaran
|
Tujuan
|
Langkah 1
13 /2/2012
|
(Ujian Pra)
Pelajar menaip sebuah karangan (20
minit)
|
18 orang pelajar
|
Mengenalpasti apakah masalah sebenarnya yang dihadapi oleh pelajar semasa
menaip.
|
Langkah 2
13/2/2012
|
Temubual
|
9 orang pelajar yang paling lambat
|
Mengenalpasti punca masalah pelajar
|
Langkah 3
13/2/2012
|
Pemerhatian
|
Penyelidik
|
Mengenalpasti punca masalah pelajar
|
Langkah 4
20/2/2012
|
(Ujian Pencapaian)
(10 minit)
|
9 orang pelajar yang paling lambat
|
Mengenalpasti perubahan kecekapan pelajar selepas melalui aktiviti
peningkatan kecekapan.
|
5.2
Analisis
Tinjauan Masalah
Jadual
2: Analisis Tinjauan Masalah
Langkah dan
Tarikh
|
Cara Penilaian
|
Kumpulan
Sasaran
|
Masalah Yang
Dikenalpasti
|
Langkah 1
13 /2/2012
|
Ujian Pra
(10 minit)
Menaip karangan
|
18 orang pelajar
|
Hanya 2 orang sahaja pelajar
dapat menaip mengikut masa yang ditetapkan.
|
Langkah 2
13/2/2012
|
Temubual
|
9 orang pelajar yang paling
lambat
|
a) Sebilangan pelajar mengatakan bahawa mereka tidak
mempunyai komputer di rumah
b)
Tidak pernah
menggunakan Microsoft Word
c)
Pelajar lebih banyak bermain permainan
video (game) daripada menaip
|
Langkah 3
13/2/2012
|
Pemerhatian
|
Penyelidik
|
Pemerhatian dilakukan sendiri
oleh penyelidik untuk mengenalpasti masalah, iaitu dari segi:
a) Tidak menggunakan mouse:
Terdapat
pelajar tidak menggunakan mouse semasa menaip
b) Menggunakan mouse
menaip :
Terdapat
pelajar mengggunakan mouse tetapi
kadar menaip perlahan
c) Proses Edit:
Pelajar
membuat editing pada ayat selepas siap menaip
|
Langkah 4
20/2/2012
|
Ujian Pencapaian
(10 minit) Ujian Menaip
|
9 orang pelajar yang paling
lambat
|
7 daripada 9 orang pelajar
dapat menaip mengikut masa yang ditetapkan dengan minimum kesalahan ejaan
seperti graf yang ditunjukkan di Rajah 1
|
Rajah 1 : Pencapaian kajian
Berdasarkan keputusan kajian pada Rajah 1 menunjukkan,
kebolehan para pelajar boleh ditingkatkan melalui kaedah ini walaupun latihan
dijalankan hanya 20 minit selama 2 sesi. Pencapaian pelajar meningkat dengan
cepat kepada 77.77 peratus berbanding 33.33 peratus semasa ujian pra bagi
sembilan orang pelajar terpilih yang menunjukkan pencapaian menaip yang
perlahan.
5.3 PERLAKSANAAN TINDAKAN
Tindakan dijalankan
mengikut jadual yang di tetapkan bagi menilai keberkesanan kaedah-kaedah yang
di cadangkan seperti berikut:-
Aktiviti
|
Tarikh
|
Tempoh masa
|
Pelajar
diajar menggunakan kaedah Kekunci
Jalan Pintas (short cuts keys)
menaip artikel majalah komputer. Pelajar dilarang menggunakan mouse.
|
13/2/2012
dan 20/2/2012
|
20 minit
|
5.3.1 Kaedah Kekunci Jalan
Pintas (short cuts keys)
Guru
menerangkan teknik yang perlu digunakan oleh pelajar dengan menulis dan
menghafal short cuts keys sebelum memulakan aktiviti menaip artikel majalah dalam
tempoh 30 minit pada sambil menggunakan kekunci jalan pintas. Pelajar
disarankan supaya menghidupkan dan mematikan kekunci semasa menaip artikel. Pelajar
diberi amaran supaya tidak menggunakan mouse semasa menaip. Kekunci Jalan Pintas seperti
berikut:-
Kekunci
|
Fungsi
|
Ctrl + B
|
Menetap
perkataan kepada Bold
|
Ctrl + E
|
Menetapkan
tajuk pada kedudukan tengah
|
Enter
|
Pergi ke
baris seterusnya
|
Ctrl + I
|
Menetapkan
perkataan kepada bentuk Italic
|
Ctrl + L
|
Menetapkan perenggan yang ditaip dalam bentuk justify iaitu tersusun kiri dan kanan kertas
|
Ctrl + U
|
Menetapkan
perkataan yang mempunyai garis dibawah perkataan (Underline)
|
Ctrl + A
|
Menetapkan highlight pada peranggan atau keseluruhan
|
Ctrl + S
|
Simpan
|
- Pemerhatian
Sepanjang aktiviti berlangsung pelajar menaip dengan dengan cara masing-masing,
namun guru mengingatkan berulang kali supaya menggunakan kekunci jalan pintas
sepanjang para pelajar menyiapkan tugasan menaip artikel. Pada hari berikutnya
para pelajar lebih cekap menaip.
- Refleksi
Pada peringkat awal didapati para pelajar tertekan dengan kaedah ini
memandangkan guru memantau aktiviti tersebut. Namun di akhir aktiviti di dapati
pelajar dapat menggunakan kaedah ini dengan cara yang sepatutnya.
5.4 Refleksi
Kajian
Keseluruhan
kaedah kajian yang telah dilaksanakan di buat rumusan berdasarkan
keberkesanannya dalam meningkatkan kepantasan pelajar menaip
5.4.1 Penilaian Keseluruhan Pencapaian
Penilaian
terhadap pencapai pelajar diukur melalui aspek pencapaian, pemerhatian semasa
aktiviti berlansung di makmal komputer.
i.
Penilaian
Pencapaian Pelajar
Keseluruhannya,
kecekapan pelajar dapat dipertingkatkan dengan cepat dengan 7 orang pelajar
dapat menaip lebih cepat denga menggunakan kaedah short cuts keys. Manakala 2 orang pelajar lagi menunjukkan
peningkatan yang perlahan dan dijangkakan akibat daripada sebab lain dan boleh
ditingkatkan sekiranya masa latihan ditingkatkan
ii.
Pemerhatian
Terhadap Pelajar
Berdasarkan
pemerhatian sepanjang aktiviti dijalankan, para pelajar sangat berhati-hati
semasa menaip. Pelajar meletakkan buku yang tertulis short cuts keys di hadapan komputer sebagai panduan. Pelajar
menunjukkan perubahan yang memberangsangkan dan berjaya menyiapkan latihan
menaip seperti yang dijangkakan walaupun tanpa menggunakan mouse.
6.0 Rumusan
Keseluruhannya, kaedah ini amat
berkesan dalam meningkatkan kelajuan menaip dikalangan para pelajar melalui
kaedah short cuts keys. Tempoh masa perlaksanaan
kaedah ini juga tidak memerlukan masa yang panjang untuk melihat keberkesannya
di kalangan para pelajar.
7.0
CADANGAN KAJIAN SETERUSNYA
Kaedah ini harus dijalankan
kepada para pelajar yang Tingkatan Satu dan Peralihan sebagai permulaan
pembelajaran dan pengajaran Literasi Komputer. Kaedah ini juga sangat berguna
terutamanya para pelajar yang menggunakan komputer riba. Pendedahan lebih
banyak kemahiran short cuts keys kepada
para pelajar perlu dilanjutkan supaya para pelajar mahir dalam menaip.
8.0 BIBLIOGRAFI
Birkbeck College ITS. Using Shortkcuts Keys With Word.
Doc 5.137 Ver 2. November 2007
LAMPIRAN A: LATIHAN 1
Introduction to computers
In this article
Are you new to computers? Do you wonder
what they do and why you would want to use one?
Computers are machines that perform tasks or calculations according to a set of
instructions, or programs. The first fully electronic computers,
introduced in the 1940s, were huge machines that required teams of people to
operate. Compared to those early machines, today's computers are amazing. Not only are they thousands of
times faster, they can fit on your desk, on your lap, or even in your pocket.
Computers work through an interaction of hardware and software. Hardware
refers to the parts of a computer that you can see and touch, including the
case and everything inside it. The most important piece of hardware is a tiny
rectangular chip inside your computer called the central processing unit (CPU), or microprocessor. It's the "brain" of your computer—the
part that translates instructions and performs calculations. Hardware items such as your monitor, keyboard, mouse, printer, and
other components are often called hardware
devices, or devices.
Software refers to the instructions, or
programs, that tell the hardware what to do. A word-processing program that you
can use to write letters on your computer is a type of software. The operating system
(OS) is software that manages your computer and the devices connected to it.
Windows is a well-known operating system.
ENIAC
|
||
Introduced in 1946, ENIAC
(Electronic Numerical Integrator and
Computer) was the first general-purpose electronic computer. It was built
for the
|
||
Computers range in size and capability.
At one end of the scale are supercomputers, very large computers with thousands of linked microprocessors that
perform extremely complex calculations. At the other end are tiny computers
embedded in cars, TVs, stereo
systems, calculators, and appliances. These computers are built to
perform a limited number of tasks.
The personal
computer, or PC, is designed to be used by one person at a time. This
section describes the various kinds of personal computers: desktops, laptops,
handheld computers, and Tablet PCs.
Desktop computers are designed for use at a desk or table.
They are typically larger and more powerful than other types of personal
computers. Desktop computers are made up of separate components. The main
component, called the system unit, is usually a rectangular case that sits on
or underneath a desk. Other components, such as the monitor, mouse, and keyboard, connect to the system unit.
LAMPIRAN A: LATIHAN 2
Parts of a computer
If you use a desktop computer, you might
already know that there isn't any single part called the "computer." A computer is really a system of many parts
working together. The physical parts, which you can see and touch, are
collectively called hardware.
(Software, on the other hand, refers to the instructions, or programs, that tell the
hardware
what to do.)
System unit
The system unit is the core of a computer system. Usually
it's a rectangular box placed on or underneath your desk. Inside this box are
many electronic components that process information. The most important of
these components is the central processing unit (CPU), or microprocessor, which acts as the
"brain" of your computer.
Another component is random access memory (RAM), which temporarily stores information
that the CPU uses while the computer is on. The information stored in RAM
is erased when the computer is turned off.
Almost every other part of your computer
connects to the system unit using cables. The cables plug into specific ports (openings), typically on the back of the
system unit. Hardware that is not part of the system unit is sometimes called a
peripheral device or device.
Storage
Your computer has one or more disk drives—devices that store
information on a metal or plastic disk. The disk preserves the information even
when your computer is turned off.
Hard disk drive
Your computer's hard disk drive stores information on a hard disk—a rigid platter or stack of platters with a magnetic surface. Because hard disks can hold massive
amounts of information, they usually serve as your computer's primary means of
storage, holding almost all of your programs and files. The hard disk drive is
normally located inside the system unit.
CD and DVD
drives
Nearly all computers today come equipped
with a CD or DVD drive, usually located on the front of the system unit. CD
drives use lasers to read (retrieve)
data from a CD; many CD drives can also write (record) data onto CDs.
If you have a recordable disk drive, you can store copies of your files on
blank CDs. You can also use a CD drive to play music CDs on your computer.
Mouse
A mouse is a small device used to point to and select items on your computer
screen. Although mice come in many shapes, the typical mouse does look a bit
like an actual mouse. It's small, oblong, and connected to the system unit by a
long wire that resembles a tail.
Keyboard
A keyboard is used mainly for typing text into your computer.
Like the keyboard on a typewriter, it has keys for letters and numbers, but it
also has special keys:
The function
keys, found on the top
row, perform different functions depending on where they are used.
The numeric
keypad, located on the
right side of most keyboards, allows you to enter numbers quickly.
The navigation
keys, such as the
arrow keys, allow you to move your position within a document or webpage.
Monitor
A monitor displays
information in visual form, using text and graphics. The portion of the
monitor that displays the information is called the screen. Like a television screen, a computer
screen can show still or moving pictures.
There are two basic types of monitors: CRT
(cathode ray tube) monitors and the newer LCD (liquid crystal display) monitors. Both types produce sharp images, but
LCD monitors have the advantage of being much thinner and lighter.
Printer
A printer transfers data from a computer
onto paper. You don't need a printer to use your computer, but having one
allows you to print e‑mail, cards, invitations, announcements, and other
material. Many people also like being able to print their own photos at home.
The two main types of printers are inkjet printers and laser
printers. Inkjet printers are the most popular
printers for the home. They can print in black and white or in full color and
can produce high-quality photographs when used with special paper. Laser
printers are faster and generally better able to handle heavy use.
Speakers
Speakers are used to play sound. They can be built into the system unit
or connected with cables. Speakers allow you to listen to music and hear sound
effects from your computer.
Modem
To connect your computer to the Internet, you need a modem. A modem is a device that sends and receives
computer information over a telephone line or high-speed cable. Modems are
sometimes built into the system unit, but higher-speed modems are usually
separate components.
No comments:
Post a Comment